Latar Belakang ~ Dr Tan Ai Mooi@Aimei ~
Dr Tan
Ai Mei kini berkhidmat sebagai pensyarah
kanan (taraf cemerlang) dalam bidang ilmu pendidikan di Instuitut
Pendidikan Guru Kampus Ilmu Khas. Beliau berkelulusan ijazah Doktor Falsafah dalam bidang analisis
polisi dan perancangan pengajian tinggi dari Universiti of Western
Australia, dan berijazah sarjana pendidikan dalam Pendidikan Bahasa dari Universiti
Malaya. Beliau memiliki 25 tahun
pengalaman mengajar yang merangkumi sekolah rendah, menengah, termasuk institut
pengajian tinggi swasta (IPTS) dan
Institut Pendidikan Guru (IPG).
Sebagai pemenang Anugerah Bronze Medal dalam Pertandingan Penyelidikan dan Inovasi pada peringkat kebangsaan, Dr Tan telah banyak menghasilkan guru yang berketrampilan secara head-on, Heart-on dan Hands-on (lihat www.sites.google.com/site/3happroach).
Sebagai pemenang Anugerah Bronze Medal dalam Pertandingan Penyelidikan dan Inovasi pada peringkat kebangsaan, Dr Tan telah banyak menghasilkan guru yang berketrampilan secara head-on, Heart-on dan Hands-on (lihat www.sites.google.com/site/3happroach).
Dr
Tan merupakan pakar rujuk dalam bidang pendidikan
yang merangkumi Falsaafah, Sosiologi, Psikiologi, Kepimpinan, Pengurusan bilik
darjah, pengurusan murid termasuk profesionalsime kegurua. Kepakaran beliau yang
lain meliputi penggubalan kurikulum, penggubalan tugasan kerja kursus dan rubrik,
(https://sites.google.com/site/ebuletinjipik2012) serta bimbingan dan pembangunan guru secara
berterusan. Selain itu, beliau kerap
dijemput sebagai panel dalam saluran
media seperti RTM 2 (What You Say) ,
Sin Chew dan Oriental Press untuk berkongsi kepakaran mengenai isu pendidikan,
termasuk pengendalian kursus untuk peningkatan professionalism guru di sekolah
dan pensyarah di institusi pendidikan tinggi.
Selain
mahir dalam Bahasa Melayu, beliau mahir juga dalam Bahasa Inggeris dan Mandarin.
Beliau juga berpengalaman dalam pendidikan bahasa, termasuk kursus latihan guru sekolah Cina. Selain
itu, pelaksanaan kursus anjuran di IPTS
adalah tidak terasing kepada beliau, khususnya kursus twinning program, credit transfer dan the off shore program of University of London yang dikendalikan di
Malaysia.
Beliau
terkenal sebagai seorang penyelidik yang
inovatif dan produktif. Kajian beliau
merangkumi pelaksanaan pendidikan serendah peringkat pra-sekolah dan sekolah
ke peringkat pengajian tinggi, termasuk pendidikan di rumah (Home Schooling). Skop kajian beliau meliputi pengurusan
disiplin, pedagogi, pentaksiran berasaskan sekolah, peningkatan profesionalisme
guru termasuk semakan terhadap kurikulum IPG dan kajian terhadap dasar
pendidikan dalam pelaksanaan. Hasil kajian Dr Tan yang telah dijilidkan
dalam buku meliputi:
- Malaysian Private Higher Education: Globalisation, Privatisation, Transformation and Marketplaces (Asean Academic Press, London, 2002)
- 马来西亚私立高等教育——全球化、私营化、教育转型及市场化 (Kwangsi Teachers’ Training University Press, China, 2012)
- The Heavy School Bag Issues Embedded In The Malaysian Chinese Primary Schools’ (Malaysia Strategic Information and Social Research Centr, 2006).
- Panduan Kerja Kursus Ilmu Pendidikan: Idea Contoh dan Teori (Oxford Fajar,
- Petaling Jaya, 2010)
- Are Our Teachers Ready for School-based Assessment? – A Management Guide to SBA Co-titled as ‘Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) di Malaysia’( Kraf Budiman Enterprise,2010).