Saturday, 3 May 2014

Posted by haslina On 07:49

Kemantapan isi kandungan teks dan keberkesanan dari segi penyampian merupakan fokus utama dalam penulisan sesebuah buku akademik.Seperti yang ditunjukkan dalam Jadual  di bawah, penulisan kandungan teks sesebuah buku memerlukan perancangan dari segi: (i) Pemetaan kandungan secara menegak, (ii) Pemetaan kandungan secara mendatar.

(i)             Pemetaan kandungan secara menegak

‘Pemetaan kandungan secara menegak’ merujuk kepada perancangan penstrukturan kandungan buku yang merangkumi liputan antara  bab. Pemetaan kandungan secara menegak  mengambil kira faktor seperti kesinambungan kandungan merentasi bab dan keberkesanan penulisan dari segi penyampaian. Untuk memudahkan pemahaman pembaca,   pematuhan kepada prinsip seperti ’dari dekat ke jauh’, ‘dari konkrit kepada abstrak’, ‘dari mudah  ke sukar’ biasa diamalkan dalampenstrukturan kandungan antara bab,. Selain itu, bagi penulisansubjek sejarah, pematuhan kepada urutan kronologi  secara am diamalkan. Sementara bagi subjek sains seperti Fizik dan Kimia, pertimbangan kepada konsep dan aplikasi teori dalam amalan ditekankan. Manakala bagi subjek sains sosial seperti Organizational Behaviour, satu ilustrasi dibentangkan dalam Jadual 1 di bawah [Rujuk: Lampiran 1].


JADUAL 1: ILUSTRASI PEMETAAN KANDUNGAN SECARA MENEGAK 
(Title: Organizational Behaviour)

Chapter
Learning Objectives
Topics
Case Studies
Graphics
Questions
Special features
MS Pages
Printed Pages
Chapter 1 Introduction to Organizational Behaviour

To define Organizational Behaviour
- What is an Organization?
- What is Organizational Behaviour?
Opening case study
2 graphs

7 essay questions

- Margin notes at side column of text
- Self learning activity in between topics
- Suggested reading list at end of chapter

22
18

To explain why we study Organizational Behaviour
Goals of Studying Organizational Behaviour




To differentiate the three levels of analysis
- Basic Assumptions of Organizational Behaviour
- Three levels of analysis in Organizational Behaviour:
-       Individual
-       Group
-       Organization



1 graph
1 table

- To describe the history of Organizational Behaviour
- To describe the contribution of other disciplines to Organizational Behaviour
- History of Organizational Behaviour
- Contributing Disciplines that shaped Organizational Behaviour



1 table

To know about current Challenges in Organizational Behaviour

- Organizational Behaviour in Global Organizations








Conclusion
Closing case study


3 case study questions



Chapter 2
Perception
& Learning

To define perception
To explain how two people can see the same thing and interpret it differently
(1)     The Perceiver
(2)     The Target
(3)     The Situation

What is Perception?
Factors Influencing Perception


7 essay questions

- Margin notes at side column of text
- Self learning activity in between topics

23
19

To explain the perceptual process

Perceptual Process

1 flow chart

To differentiate the three determinants of attribution
The Attribution Process


- 1 flow chart
- 1 table

To describe how shortcuts can assist in or distort our judgment of others
Commonly Perceptual Distortions
-
-



(ii)            Pemetaan kandungan secara mendatar

Pemetaan kandungan secara mendatar meliputi pemeringkatan penstrukturan isi kandungan dalam sesuatu bab, serta pemusatan fokus untuk meningkatkan keberkesanan penyampaian dalam bab tersebut.  Seperti yang ditunjukkan dalam Jadual 2 di bawah [Rujuk: Lampiran 2], antara  teknik yang digunakan untuk  meningkatkan keberkesanan penyampaian isi kandungan teks yang meliputi penggunaan grafik, sorotan  kajian kes, nota tambahan, dan senarai bacaan, termasuk mengemukakan soalan  jenis reflektif, kritikal dan futuristik yang merangsangkan pemikiran pembaca [Rujuk: Lampiran 3].


JADUAL 2: ILUSTRASI PEMETAAN KANDUNGAN SECARA MENDATAR 
(Title: Organizational Behaviour)
Chapter
Learning Objectives
Topics
Case Studies
Graphics
Questions
Special features
Chapter 1 Introduction to Organizational Behaviour

To define Organizational Behaviour
- What is an Organization?
- What is Organizational Behaviour?
Opening case study
2 graphs

7 essay questions

- Margin notes at side column of text
- Self learning activity in between topics
- Suggested reading list at end of chapter


Secara spesifik, ilustrasi dalam perenggan di bawah bertujuan untuk memberi penerangan lanjut terhadap teknik-teknik yang boleh digunakan dalam meningkatkan keberkesanan penyampaian penulisan.

   (a)Penggunaan grafik –merangkumi penggunaan peta minda, graficorganizer, rajah, jadual, carta aliran serta penggunaan foto dan gambar. Seperti yang dibunyikan dalam perumpamaan Barat, ‘A picture is worth a thousand words’ . Dari segi perancangan bagi penulisan, ilustrasinya adalah seperti yang berikut [Rujuk: Lampiran 4].

Contoh:

    (b) Pembentangan kajian kes. Sorotan kes merupakan satu alternatif yang lain untuk mewujudkan kesan pembelajaran secara autentik. Untuk memahami intipati sesuatu kes,  pembaca perlu berfikir untuk mendalami ilmu. Antaranya meliputi amalan berfikir seperti  membanding-beza, atau menghubungkait antara isi agar analisis dapat dibuat. Selain itu, pembaca perlu berfikir secara reflektif dan pada aras tinggi iaitu kemampuan berfikir secara bersintesis sebelum sesuatu rumusan dan kesimpulan boleh dibuat secara bernas. Malah pembaca boleh ditanyakan soalan berteraskan penyelesaian masalah. Kajian kes yang digunakan untuk ilustrasi boleh disorotkan dalam bahagian tengah atau di penghujung sesuatu bab seperti yang ditunjukkan dalam Rajah di bawah [Rujuk: Lampiran 5].
Contoh: 

Case study
______________________
______________________

(Note: Can either be at the end or within the topics according to VHP)
 
 
(c)  Kemukakan soalan jenis reflektif – Penyoalan secara reflektif secara tidak langsungdapat  membimbing pembaca menghubungkaitkan bacaan dengan pengalaman diri dan dunia dalam realiti, lantaran memupuk   kepekaan terhadap isu dan kesedaran dalam diri pembaca untuk penambahbaikan.

Contoh:

(     (d) Sorotan nota tambahan – Nota tambahan boleh ditempatkan pada penghujung sesuatu bab, atau pada penghujung sesebuah buku. Tujuan sorotan nota tambahan adalah untuk memberi penerangan atua latar belakang terhadap sesuatu konsep, hukum , teori ataupun tokoh demi meningkatkan pemahaman pembaca [Rujuk: Lampiran 6].

(e)  Penyenaraian bahan dan sumber yang berkait dengan isi kandungan:  boleh diselitkan dalam ruangan bahagian   tepi teks.  Pendekatan ini secara tidak langsung dapat memupuk pembaca melanjutkan kajian dan pembacaan.