The Heavy School Bag Issues Embedded In The Malaysian Chinese Primary
Schools (Malaysia
Strategic Information and Social Research Centre, 2006).
Penulisan
ini memenangi Anugerah Cemerlang
bagi Kumpulan Hasil Kajian Akademik
dalam Pertandingan Penulisan anjuran Persatuan Hokkien di Malaysia dengan
hadiah RM3000 untuk penerbitan buku. Impak buku ini boleh dilihat dalam ia memecahkan rekod
penerbitan penulisan hasil kajian yang melibatkan jualan 7000 buah menerusi tiga cetakan dalam
tempoh 2 bulan.
Buku ini memberi penjelasan tentang latar belakang kewujudan dan perkembangan sistem pendidikan aliran sekolah Cina di Malaysia dan transformasi peranannya dari menekankan penghasilan insan murid yang lengkap dari segi perkembangan JERIS dan modal budaya kepada satu sistem di mana kalangan murid menjadi ‘abdi’ kepada pengerjaan buku kerja dan pembelajaran yang sekadar menekankan pengisian gred dan keperluan peperiksaan.
Buku ini memberi penjelasan tentang latar belakang kewujudan dan perkembangan sistem pendidikan aliran sekolah Cina di Malaysia dan transformasi peranannya dari menekankan penghasilan insan murid yang lengkap dari segi perkembangan JERIS dan modal budaya kepada satu sistem di mana kalangan murid menjadi ‘abdi’ kepada pengerjaan buku kerja dan pembelajaran yang sekadar menekankan pengisian gred dan keperluan peperiksaan.
Ringkasnya
penulisan ini menjemput renungan dibuat
terhadap hala tuju dan misi penubuhan sistem persekolahan aliran Cina di
Malaysia.