Wednesday 23 July 2014

Posted by haslina On 04:12
The Heavy School Bag Issues Embedded In The Malaysian Chinese Primary Schools (Malaysia Strategic Information and Social Research Centre, 2006).

Penulisan ini memenangi Anugerah Cemerlang bagi Kumpulan  Hasil Kajian Akademik dalam Pertandingan Penulisan anjuran Persatuan Hokkien di Malaysia dengan hadiah RM3000 untuk penerbitan buku. Impak buku ini boleh dilihat dalam ia memecahkan rekod penerbitan penulisan hasil kajian yang melibatkan  jualan 7000 buah menerusi tiga cetakan dalam tempoh 2 bulan.
Buku ini memberi penjelasan tentang latar belakang kewujudan dan perkembangan sistem pendidikan aliran sekolah Cina di Malaysia dan transformasi peranannya dari menekankan penghasilan insan murid yang lengkap dari segi perkembangan JERIS dan modal budaya kepada satu sistem di mana kalangan murid menjadi ‘abdi’ kepada pengerjaan buku kerja dan pembelajaran yang sekadar menekankan pengisian gred dan keperluan peperiksaan.

Ringkasnya penulisan ini menjemput renungan dibuat terhadap hala tuju dan misi penubuhan sistem persekolahan aliran Cina di Malaysia.