Lampiran 2: Illustrasi Penstrukturan Kandungan Secara Mendatar
BAB 2
Analisis Terhadap Pengalaman
Pembelajaran yang Membabitkan
Perubahan Tingkah Laku
Bab
ini membentangkan hasil kerja kursus, iaitu:
§ Analisis terhadap lapan
pengalaman pembelajaran yang membabitkan perubahan tingkah
laku yang dialami oleh empat orang guru pelatih.
laku yang dialami oleh empat orang guru pelatih.
Kerja
Kursus 1
·
Pengalaman pahit dan
sikap fobia terhadap Matematik. (Lim)
·
Bapa borek anak rintik
dalam kerjaya mengajar tuisyen. (Lim)
Kerja
Kursus 2
·
Ketukan kepala oleh
guru dan perkembangan potensi muzik dalam diri murid. (Puteri)
·
Perubahan tingkah laku
melepak dalam diri seorang remaja. (Puteri)
·
Kesan asuhan autoritarian dan pendekatan
humanis guru terhadap perubahan tingkah laku murid. (Puteri)
Kerja
Kursus 3
·
Cikgu Sejarah humanis
yang melazimkan emosi dan minat pelajar. (Rosninawati)
·
Kecerdasan kinestetik kea rah penyempurnaan
kendiri. (Kamarul Zaman)
·
Kursus kejurulatihan yang menjayakan
keyakinan dan kompetensi diri.
(Kamarul Zaman)
Pembelajaran terdiri daripada tiga jenis, iaitu pembelajaran formal, pembelajaran
informal, dan pembelajaran nonformal.
Pembelajaran yang dilalui oleh seseorang akan meninggalkan kesan kepada
psikologi manusia baik dalam bentuk emosi terpendam mahupun wujudnya motivasi
intrinsik yang turut mengakibatkan perubahan dalam tingkah laku. Sejajar itu,
hampir semua penulisan dalam bab ini menunjukkan bahawa pembelajaran yang
dialami oleh setiap pelajar adalah berbeza.
Pembelajaran tersebut bergantung kepada tahap perkembangan, tahap kesediaan,
dan juga faktor personaliti dan kecerdasan pelbagai yang ada dalam milikan
seseorang.
Bab ini mengandungi tiga hasil kursus yang
mengisahkan lapan pengalaman pembelajaran yang telah dilalui oleh empat orang
guru. Sejajar itu, guru-guru berkenaan membuat analisis secara instropektif tentang impak pengalaman
berkenaan terhadap perubahan tingkah laku yang dialami oleh mereka baik semasa
di bangku sekolah mahupun di alam remaja atau meliputi implak tingkah laku
mereka sebagai ibu bapa mahupun guru terhadap sikap yang diamalkan oleh anak dan anak murid
mereka.
Analisis
Terhadap Pengalaman Pembelajaran yang Membabitkan Perubahan Tingkah Laku
Kerja
Kursus 1
Lim: (i) Pengalaman pahit dan sikap fobia terhadap
Matematik.
(ii) Bapa borek anak rintik dalam kerjaya mengajar
tuisyen.
1.0 Objektif tugasan
2.0 Pengenalan
3.0 Pembelajaran formal
3.1 Isi pengalaman: pengalaman pahit dan sikap
fobia terhadap Matematik
3.1.1 Latar belakang
3.1.2 Pengalaman pahit
3.1.3 Keadaan berubah
3.2 Analisis pengalaman
3.2. Aspek Luaran―Teori Behaviouris: Pelaziman Operan Skinnner dan
Pelaziman Klasik Watson
3.2.2 Aspek Dalaman―Hierarki Keperluan Manusia Abraham Maslow
(Pendekatan Humanis) dan Teori Psikoanalisis Sigmund Freud
3.3 Rumusan
4.0 Pembelajaran informal
4.1 Isi pengalaman: Bapa
borek anak rintik dalam kerjaya mengajar tuisyen
4.1.1 Latar
belakang
4.1.2 Pandai berbahasa
4.1.3 Masa depan
4.2 Analisis pengalaman
4.2.1 Aspek persekitaran―Teori Perkembangan Ekologi dan Teori
Pembelajaran Sosial Bandura
4.2.2 Aspek
kecerdasan―Teori Pelbagai Kecerdasan Gardner
dan Konsep Welsher
4.2.3 Aspek
baka
4.3 Rumusan
1.0
Objektif Tugasan
Melalui tugasan ini, pengalaman pembelajaran formal, informal, dan
nonformal yang dialami oleh tiga individu yang berbeza akan diteliti dan diterangkan
secara terperinci dari perspektif psikologi.
2.0
Pengenalan
Menurut Akinson et. al (1993),
“Learning is a relatively permanent
change in behavior that results from practice.” Ayat ini bermaksud,
pembelajaran merupakan suatu proses perubahan tingkah laku yang berterusan
melalui pengalaman atau latihan. Setiap insan pasti mengalaminya sejak
dilahirkan hingga ke akhir hayat.
Pada keseluruhannya, pembelajaran boleh dibahagikan kepada tiga
jenis, iaitu:
(i)
Pembelajaran formal―Di Malaysia ,
pembelajaran formal ialah pendidikan yang diterima secara langsung dari
institusi tertentu seperti sekolah, maktab, atau universiti berasaskan sukatan
pelajaran atau kurikulum yang telah digubal oleh Kementerian Pelajaran dan
dilembagakan. Pembelajaran formal menekankan pendidikan bidang kognitif, emosi,
rohani, dan jasmani.
(ii) Pembelajaran informal―Pembelajaran informal (tidak formal)
merupakan perlakuan belajar yang terlaksana secara tidak langsung atau secara
tidak sedar tanpa berasaskan sebarang sukatan pelajaran melalui pemerhatian,
perbualan, dan pengalaman dari persekitaran. Contohnya, didikan dan asuhan ibu
bapa di rumah dan pergaulan dengan kawan-kawan.
(iii) Pembelajaran nonformal―Pembelajaran nonformal ialah bentuk
pembelajaran secara sampingan dan bertujuan menambah dan melengkapkan
pembelajaran formal. Pembelajaran ini diadakan apabila wujud keperluan untuk
mempertingkatkan kepakaran dalam bidang tertentu. Contohnya, penyertaan kursus,
ceramah, forum, bengkel, dan sebagainya.
3.0 Pembelajaran Formal
3.1 Isi pengalaman
3.1.1
Latar Belakang
Saya seorang pelajar
Tahun 6 K di SJK(C) Keat Hwa (S). Saya tidak meminati mata pelajaran Matematik.
Hal ini kerana, saya selalu dimarahi dan didenda dua kali lebih daripada rakan
saya oleh guru Matematik, iaitu ibu saya sendiri.
3.1.2 Pengalaman Pahit
Sejak kecil, saya benci akan
subjek Matematik, jadi saya langsung
tidak mahu belajar Matematik dengan bersungguh-sungguh dan tidak mahu membuat
kerja rumah. Oleh kerana ibu saya menganggap saya seorang pelajar yang malas,
beliau bertindak keras terhadap saya dengan menggunakan kaedah dendaan yakni
segala dendaan yang dikenakan ke atas saya adalah dua kali ganda berbanding
murid lain di kelas yang sama.
Contohnya, apabila rakan
sekelas lupa membuat kerja rumah, dia akan dirotan sekali manakala saya pula
dikenakan rotan dua kali. Kadangkala saya dihalau dari bilik darjah kerana
terlupa membawa buku ke sekolah manakala murid yang lain pula didenda berdiri
di dalam bilik darjah sahaja. Hal ini menyebabkan saya berasa tidak berpuas
hati lalu sengaja menggagalkan diri saya dalam mempelajari Matematik
semata-mata untuk melepaskan geram dan menunjukkan bantahan terhadap tindakan
ibu saya.
3.1.3 Keadaan Berubah
Disebabkan kegagalan itu,
saya ditukarkan ke kelas 6 M. Di kelas itu, subjek Matematik diajar oleh Guru
Besar. Kali ini, saya lebih rela untuk belajar Matematik berbanding di kelas
sebelumnya kerana saya sangat menghormati Guru Besar yang merupakan seorang
yang tegas tetapi adil. Pada waktu Matematik, saya dilayan sama rata dengan
rakan-rakan sekelas saya. Walaupun saya masih didenda dan dihukum, saya amat
menghormati Guru Besar. Untuk membuktikan kepada Guru Besar dan ibu saya bahawa
saya bukanlah pelajar yang malas dan sambil lewa, saya membuat keputusan untuk
belajar Matematik dengan bersungguh-sungguh walaupun saya masih benci akan subjek
tersebut. Hasilnya, setelah keputusan UPSR diumumkan, saya mendapat A bagi
subjek Matematik.
Dalam peperiksaan SPM,
saya mendapat keputusan 8A (termasuk Matematik dan Matematik Tambahan). Kemudian
saya ditawarkan melanjutkan pelajaran di Universiti Kebangsaan Malaysia
dalam bidang Actuarial Science. Akan
tetapi, saya menolak tawaran tersebut dan membuat keputusan untuk melanjutkan
pelajaran saya dalam bidang bahasa.
3.2 Analisis Pengalaman
Pengalaman pembelajaran formal saya di sekolah boleh diteliti dari
dua aspek berikut:
(a)
Aspek luaran.
(b)
Aspek dalaman.
3.2.1 Aspek Luaran
Aspek luaran akan
diterangkan daripada dua jenis pendekatan Behaviouris, iaitu pelaziman operan dan pelaziman klasik.
Melalui kenyataan di
atas, jelas ternyata bahawa ibu saya mengamalkan sistem hukuman dan dendaan
terhadap murid-muridnya. Hal ini menunjukkan di dalam kelas, beliau
mengaplikasikan Teori Pembelajaran Behaviouris berlandaskan Teori
Pelaziman Operan Skinner. Menurut Skinner (1953), dendaan merupakan
sejenis peneguhan negatif dan dendaan yang biasa diamalkan oleh ibu saya ialah Dendaan
Penyingkiran (Removal Punishment),
iaitu dendaan yang melibatkan fizikal. Pada kebiasaannya, kebanyakan murid akan
belajar Matematik dengan bersungguh-sungguh dan rajin membuat kerja rumah
kerana takut didenda. Namun begitu, saya tidak berkelakuan sedemikian atas
sebab-sebab berikut:
·
Dendaan yang diberi oleh ibu kepada saya tidak
tekal, contohnya hukuman rotan yang berganda. Hukuman rotan yang
berganda ini telah menghasilkan gangguan emosi kepada saya. Saya menganggap
hukuman sebegini adalah tidak adil dan keterlaluan dan seterusnya membentuk
tingkah laku yang negatif seperti sengaja menjadikan keputusan Matematik saya
merosot.
·
Dendaan yang diberi oleh ibu kepada saya berdasarkan balasan perlakuan saya
dan bukan berdasarkan kehendak untuk mengubah kelakuan. Hal ini dapat
dijelaskan dengan contoh saya dihalau keluar dari kelas kerana terlupa membawa
buku. Sebaliknya, jikalau dendaan yang diberi berdasarkan pengubahan kelakuan,
ibu saya seharusnya mendenda saya berdiri di dalam kelas dan berkongsi buku
dengan rakan. Dendaan akan menjadi tidak bermakna jika saya berada di luar
kelas kerana saya tidak diberi peluang untuk belajar bersama-sama dengan
rakan-rakan sekelas.
Mengikut Teori Pendekatan Behaviouris John B. Watson (1878–1958) pula,
emosi manusia juga boleh dilazimkan secara klasik. Dalam kes saya, emosi saya
telah dilazimkan untuk mengelak dan menolak subjek Matematik kerana pengalaman
saya yang pahit dan tidak menyenangkan semasa di sekolah rendah. Hal ini boleh
diterangkan dengan jelas dengan penolakan saya terhadap tawaran mengikuti
bidang Actuarial Science kerana pengajian
ini mempunyai kaitan langsung dengan Matematik. Boleh dikatakan bahawa saya
terpaksa belajar Matematik hingga tamat pengajian tingkatan lima , namun apabila diberi peluang untuk
memilih, saya tetap membuat keputusan untuk meninggalkan Matematik.
3.2.2 Aspek Dalaman
Mengikut Hierarki
Keperluan Manusia Abraham Maslow, hormat (esteim) merupakan satu
keperluan dalam manusia. Keperluan inilah yang gagal didapati oleh saya di
dalam kelas ibu yang mengajarkan Matematik. Hal ini kerana, saya merasakan ibu
tidak memberi muka kepada saya dengan mendenda saya secara tidak adil di dalam
kelas terutamanya di hadapan rakan-rakan sekelas. Tambahan pula, saya
terasa maruah dijatuhkan apabila dihalau keluar dari bilik darjah. Kesemua
perkara ini menyebabkan saya kehilangan minat untuk belajar Matematik lagi.
Namun, tingkah laku saya
berubah apabila ditukarkan ke kelas lain. Mengikut Teori Pendekatan Humanis,
manusia terdorong bertindak melakukan sesuatu kerana mempunyai sesuatu kemahuan
atau keperluan. Di bawah ajaran Guru Besar, saya mendapat keperluan, iaitu
layanan yang adil. Jadi, saya terdorong untuk meningkatkan pencapaian saya
dalam Matematik dan dalam konteks yang lain juga, memaksimumkan potensi saya.
Satu lagi teori yang
dapat menjelaskan tingkah laku saya ialah Teori Psikoanalisis Sigmund Freud. Freud percaya bahawa di dalam diri
manusia terdapat tiga alam kesedaran, iaitu alam sedar, alam prasedar, dan alam
tidak sedar. Salah satu sebab saya meningkatkan pencapaian saya dalam Matematik
disebabkan oleh keinginan dan naluri dalaman. Secara tidak sedar, saya ingin
membuktikan kepada ibu bahawa saya tetap akan mencapai keputusan yang bagus
dalam Matematik tanpa dendaan gandaan daripada ibu. Oleh yang demikian,
dalam kes ini, alam tidak sedar dalam diri telah mendorong perubahan tingkah
laku saya.
3.3
Rumusan
Rumusannya, kita boleh merumuskan bahawa pengalaman pembelajaran
formal yang dilalui oleh saya di sekolah rendah telah meninggalkan kesan yang
lebih negatif daripada positif dalam kehidupan saya. Namun, kita tidak dapat
menafikan pengalaman ini telah memainkan peranan yang amat penting dalam proses
saya menentukan masa depan saya sendiri. Saya mungkin menyedari bidang Actuarial Science akan membolehkan saya
untuk mendapat pekerjaan yang bergaji amat lumayan, tapi konflik berlaku
apabila saya mendapati belajar Actuarial
Science bermaksud belajar Matematik. Jadi, saya lebih rela untuk melepaskan
peluang keemasan ini. Rasional saya
memilih bidang kesusasteraan amat mudah, iaitu saya tidak akan perlu belajar
Matematik yang pasti akan mengingatkan saya mengenai seribu satu pengalaman
yang pahit.
4.0 Pembelajaran Informal
4.1 Isi Pengalaman
4.1.1 Latar Belakang
Saya dilahirkan dalam sebuah keluarga yang ibu bapa saya masing-masing
bekerja sebagai guru bahasa di
sekolah rendah dan sekolah menengah. Pernyataan di bawah mengisahkan pengalaman
pembelajaran saya dalam menjadi seorang guru dan pemilik pusat tuisyen yang
berjaya.
4.1.2 Pandai
Berbahasa
Selain mengajar di sekolah, ibu bapa saya turut menjalankan kelas
tuisyen bagi mata pelajaran Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris
di rumah untuk menambah rezeki keluarga. Setiap hari, ada pelajar yang datang
ke rumah saya untuk menghadiri kelas tuisyen. Rumah saya seakan sebuah sekolah
kecil. Oleh sebab ibu bapa saya selalu sibuk, saya banyak membantu mereka
mengendalikan dan menguruskan hal tuisyen seperti mengutip yuran tuisyen,
mengambil kedatangan murid, menjaga murid tuisyen, dan sebagainya.
Pada umur 13 tahun, saya diminta oleh ibu untuk menjaga kelas
tuisyen sebentar kerana beliau
hendak menjawab panggilan telefon yang penting. Apabila ibu pulang untuk
meneruskan kelasnya, dia terkejut melihat saya sedang mengajar anak muridnya
menulis karangan dengan amat baik menggunakan cara ibu. Disebabkan saya
menunjukkan minat dalam pengajaran tuisyen serta mempunyai penguasaan yang
tinggi dalam bahasa, saya mula diberi peluang untuk mengajar secara sambilan di
bawah bimbingan ibu.
4.1.3 Masa Depan
Apabila saya berumur 16 tahun, saya sudah berkemampuan untuk
mengajar kelas tuisyen ibu dengan baik tanpa bimbingan ibu. Selepas
tamat peperiksaan SPM, saya terus melanjutkan pelajaran ke institut perguruan.
Kini, saya sudah menjadi seorang guru yang cemerlang dan memiliki tiga buah pusat
tuisyen di sekitar bandar raya Alor Setar.
4.2
Analisis
Pengalaman
pembelajaran informal saya boleh diteliti dari tiga aspek berikut:
(a)
Aspek persekitaran.
(b)
Aspek kecerdasan.
(c)
Aspek baka.
4.2.1 Aspek Persekitaran
Urie Bronfenbrenner
(1917) dalam Teori Perkembangan Ekologinya menekankan bahawa pengaruh
persekitaran memainkan peranan yang vital ke atas perkembangan organisma. Fokus
utamanya ialah konteks sosial seseorang kanak-kanak membesar dan bersosialisasi
memperlihatkan pengaruhinya terhadap perkembangan kanak-kanak tersebut.
Saya yang hidup dan membesar dalam sebuah keluarga pendidik telah
memberikan impak yang amat ketara dalam kehidupan saya. Boleh dikatakan setiap
hari saya terdedah kepada perkara yang berkaitan dengan tuisyen. Pendedahan ini
telah menyebabkan saya menaruh minat terhadap hal-hal pengendalian dan
pengurusan kelas tuisyen dan seterusnya melibatkan diri saya secara langsung
dalam hal-hal tersebut.
Hal ini demikian kerana, penglibatan
saya dalam hal-hal tuisyen telah mempengaruhi perkembangan saya secara mendalam.
Penglibatan saya yang bermula sejak kecil telah memberikan peluang kepada saya
untuk menimba pengetahuan dan pengalaman yang banyak dalam bidang ini. Oleh
yang demikian, pengetahuan dan pengalaman ini sudah menjadi satu asas yang
kukuh bagi saya untuk menceburkan diri dalam bidang tuisyen selain turut
mendorong saya untuk mengecapi kejayaan yang tinggi dalam kerjaya tuisyen.
Satu lagi Teori Psikologi
yang dapat diperhatikan daripada pengalaman pembelajaran informal saya ialah Teori
Pembelajaran Sosial Bandura (1977). Teori Pembelajaran ini menekankan
peranan kognitif dan juga persekitaran dalam mempengaruhi perkembangan. Dalam
teori ini, dijelaskan bahawa kebanyakan kelakuan manusia dipelajari melalui
proses peniruan terhadap model.
Menurut Bandura, proses
peniruan merangkumi empat langkah, iaitu pemerhatian, penyimpanan,
mengingat, dan motivasi. Dalam kes ini, model peniruan saya yang paling utama
ialah ibu saya. Di rumah, saya sentiasa berpeluang memerhatikan ibu mengajar kelas
tuisyen. Melalui pemerhatian, secara tidak langsung saya belajar cara mengajar
kelas tuisyen daripada ibu. Jadi, cara-cara tersebut akan disimpan di dalam
ingatan saya. Setelah proses penyimpanan, saya mempunyai
kebolehan untuk mengeluarkan apa jua yang disimpan di dalam ingatan dan mengaplikasikannya
dalam situasi baharu. Hal ini boleh dijelaskan dengan kebolehan saya
mengajar kelas tuisyen dengan baik semasa ketiadaan ibu. Seterusnya, peneguhan
positif atau galakan daripada ibu memotivasikan saya untuk meneruskan
dan mengekalkan tingkah laku tersebut sehingga dia dewasa.
4.2.2 Aspek Kecerdasan
Berpandukan Teori Pelbagai Kecerdasan Gardner (1983),
Kecerdasan Bahasa–Linguistik merangkumi pembacaan, penulisan, dan perbualan
dalam bahasa sendiri atau bahasa asing. Kecerdasan ini juga tidak hanya
berkisar kepada menghasilkan bahan bahasa, tetapi juga perbezaan, susunan, dan
rima perkataan.
Melalui penyataan di atas, boleh didapati bahawa saya mempunyai
kecerdasan bahasa–linguistik yang amat tinggi. Maka, saya menunjukkan
kecerdasan yang tinggi dalam penguasaan Bahasa Inggeris dan Bahasa Malaysia .
Hal ini dapat dibuktikan melalui kebolehan saya mengajar anak murid menulis
karangan dengan baik tanpa bimbingan ibu saya pada usia yang muda.
Welsher (1975) turut berpendapat
bahawa kecerdasan ialah kebolehan seseorang individu memahami alam sekitarnya,
dirinya, dan kepakaran yang dimilikinya untuk membantunya menghadapi cabaran
hidup. Walaupun sebelum berumur 13 tahun, saya tidak pernah diajar oleh ibu
untuk mengajar kelas tuisyen, namun dengan memerhatikan persekitaran, saya
dapat memahami kebolehan dan kepakaran saya. Hal ini mendorong saya untuk
mencuba kebolehan saya dalam mengajar tuisyen semasa ketiadaan ibu.
4.2.3 Aspek Baka
Setiap orang mewarisi sifat tertentu melalui pewarisan gen atau baka
daripada kedua-dua ibu bapanya. Howard Gardner et al. (1996)
menyatakan bahawa kecerdasan yang diwarisi boleh dipertingkatkan melalui
pembelajaran. Baka menentukan had perkembangan, manakala persekitaran akan
menolong perkembangan mencapai tahap yang maksimum.
Dalam kes ini, saya mewarisi kecerdasan, kebolehan,
sifat, dan minat kedua-dua ibu bapa saya.
Di bawah persekitaran yang kondusif dan juga tunjuk ajar daripada ibu, saya
berpeluang untuk mempertingkatkan perkembangan potensi saya ke tahap yang
maksimum.
4.3
Rumusan
Rumusannya, kita boleh merumuskan bahawa pengalaman pembelajaran informal
yang dilalui oleh saya di rumah telah meninggalkan kesan yang amat positif
dalam kehidupan saya, terutamanya dalam kerjaya pemilikan pusat
tuisyen. Walaupun saya mempunyai kelebihan dari segi pengalaman, kecerdasan dan
kebolehan, tetapi jika tanpa persekitaran yang kondusif, ketekunan dan
kesungguhan diri sendiri, saya mungkin tidak akan mengembangkan potensi saya
dan mencapai kejayaan sekarang.
Rujukan
Atkinson R. L., Atkinson R. C.,
Smith E. E., & Bem D. J. (1993). Introduction
to Psychology. Edisi Ke-11. Fort Worth TX :
Harcourt Brace Jovanovich.
Kelly, K. (1996). The Logic of Reliable Inquiry. Oxford ,
Oxford University Press.
Stanford Encyclopedia of Philosophy (2002). Formal
Learning Theory, Entry by Oliver
Schulte. http://plato.stanford.edu/entries/learning-formal/index.html#Sup. Diakses pada November 2004.
Schulte, O. (1999). “Means-Ends
Epistemology”dlm. The British Journal for the Philosophy of Science, 50.
hlm. 1–31.
Victorian Qualifications Authority (VQA) (2004).
Learning Australia :
Report On The
Recognition of Informal Learning, January, www.vqa.vic.gov.au/vqa/pdfs/rport
Recgnitn_of_informlearning.pdf. Dikemaskinikan pada 14 October, 2004
Wan Zah Wan Ali, Ramlah Hamzah
& Rosini Abu (2009). Psikologi
Pendidikan. Seri Kembangan, Selangor: Meteor Doc..
1.0 Pengenalan
2.0 Catatan pengalaman yang membabitkan pembelajaran
2.1 Situasi
pertama: Ketukan kepala oleh guru dan perkembangan
potensi muzik
dalam diri murid
2.1.1 Kaitan pengalaman dengan perspektif psikologi peneguh positif;
peneguh negatif; kecerdasan muzik
2.2 Situasi
kedua: Perubahan tingkah laku
memberontak dalam seorang remaja
2.2.1 Kaitan pengalaman dengan perspektif psikologi
Teori Pembelajaran Sosial Bandura; Model Deterministik Timbal Balik;
Teori Psikoanalisis Sigmund Freud
2.3 Situasi
ketiga: Kesan asuhan autoritarian dan pendekatan humanis guru terhadap
perubahan tingkah laku murid
2.3.1 Kaitan
pengalaman dengan perspektif psikologi
Teori Humanis; empat bentuk asuhan keluarga
3.0 Rumusan
1.0
Pengenalan
Psikologi didefinisikan sebagai kajian saintifik
tentang tingkah laku manusia dan haiwan serta proses mental organisma. Psikologi
berasal daripada perkataan Greek Purba, iaitu psyche bermaksud ‘jiwa’
dan ‘logo’ bermaksud kajian
tentang sesuatu. Tiga idea penting dalam definisi ini ialah saintifik, tingkah laku,
dan proses mental. Manakala merujuk kepada Kamus Dewan pula, psikologi
didefinisikan sebagai kajian tentang proses mental dan pemikiran, berhubung
dengan perlakuan manusia dan haiwan, pola pemikiran dan perlakuan seseorang
atau sesuatu kumpulan tertentu, dan kebijaksanaan memahami sifat manusia.
Seperti bidang sains yang lain, psikologi berasal
daripada sebahagian falsafah. Psikologi yang dikaji secara saintifik bermula
pada akhir abad ke-19. Psikologi pada awalnya bermaksud mengkaji dan memahami
cara manusia atau organisasi mengetahui
atau belajar. Oleh itu, tujuan psikologi adalah mengkaji bagaimana
manusia membuat perkaitan antara perkataan atau idea.
Dalam
tugasan yang ini, psikologi berdasarkan pengalaman masa lampau yang saya alami dari zaman kanak-kanak hingga alam
berumahtangga dan kaitan pengalaman yang
dialami dengan perspektif psikologi. Dalam penerangan ini, terdapat
Pendekatan Psikososial Erikson, Pendekatan Humanis, Teori Pembelajaran Bandura,
dan perbezaan individu .
2.0 Catatan
Pengalaman
2.1
Situasi Pertama
Saya merupakan murid Tahun Tiga di Sek. Keb. Taman
Permata Gombak. Saya seorang murid yang periang dan mudah mesra. Saya amat
disenangi oleh semua rakan-rakan saya. Saya juga merupakan seorang murid yang aktif
dan sering menyertai perkhemahan dan pertandingan yang dianjurkan oleh sekolah.
Walau bagaimanapun, saya tidak meminati salah
seorang guru, iaitu Encik Azhar yang mengajarkan Pendidikan Muzik. Hal ini
kerana Encik Azhar merupakan seorang yang amat garang dan sering mendenda rakan sekelas
saya.
Saya pernah dimarahi oleh guru tersebut disebabkan
gagal meniup rekoder mengikut not yang betul. Encik Azhar telah mengetuk kepala
saya dengan kuat. Disebabkan kejadian itu, saya bertekad untuk memperbaiki
cara meniup rekoder dengan betul
walaupun saya tetap tidak menyukai guru tersebut.
Hasilnya, saya amat cekap bermain rekoder
malah saya mampu bermain peralatan muzik yang lain dengan cekap seperti
keyboard dan drum. Peristiwa paling membanggakan apabila saya telah terpilih
mewakili sekolah dalam pertandingan pancaragam hingga ke peringkat negeri.
2.1.1
Kaitan Pengalaman dengan Perspektif
Psikologi
Berdasarkan
situasi pertama, saya mengikuti pembelajaran formal yang
dilaksanakan di dalam kelas Pendidikan Muzik oleh Encik Azhar. Pembelajaran
formal ialah pembelajaran secara langsung melibatkan guru-guru yang terlatih
dan melibatkan kurikulum yang telah digubal oleh Kementerian Pendidikan.
Pembelajaran juga berlaku di dalam bangunan yang siap prasarananya seperti
bilik darjah, kerusi, meja, dan lain-lain.
Kajian
mendapati perubahan tingkah laku yang saya alami ialah daripada murid yang lemah
dalam mata pelajaran Pendidikan Muzik kepada murid yang paling berpotensi. Hal ini boleh dikaitkan dengan Teori Pelaziman
Operan. Menurut Skinner (1953), dalam Teori Pelaziman Operan gerak balas
individu boleh diperkuat (diulangi) atau dihapuskan (tidak diulangi), jika
diberikan peneguhan sebaik sahaja gerak balas ditunjukkan. Terdapat dua bentuk
peneguhan, iaitu peneguhan positif dan peneguhan negatif. Peneguhan yang
berkait rapat dengan perubahan tingkah laku saya pada waktu itu ialah peneguhan
negatif.
Peneguhan
negatif ialah rangsangan serta merta yang tidak selesa atau menyakiti
yang diberikan selepas sesuatu tingkah laku ditunjukkan. Contohnya, Encik Azhar
mengetuk kepala saya kerana tidak pandai meniup rekoder dengan baik merupakan
peneguhan negatif. Bagi mengelakkan perasaan takut kepada kesakitan yang akan berulang, maka saya
bergerak balas memperbaiki cara meniup rekoder dengan baik. Dengan ini, secara
langsung dapat mengelak daripada rangsangan yang tidak diingini, iaitu ketukan
Encik Azhar. Jadual di bawah menunjukkan proses yang berlaku melalui Teori
Pelaziman Skinner.
Tingkah Laku
|
Kesan/Aktiviti
|
Tingkah Laku Masa Hadapan
|
Gagal meniup
rekoder dengan betul.
|
Encik Azhar
telah mengetuk kepala Salihah.
|
Saya bertekad
untuk memperbaiki cara meniup rekoder dengan betul.
|
Jadual 2.1 Peneguhan Negatif
Hasil daripada rangsangan ini turut menyumbang
kepada faktor-faktor yang mempengaruhi pembelajaran saya, iaitu dari aspek
kecerdasan. Menurut Piaget (1950), kecerdasan ialah kebolehan individu
berfikir atau menaakul dalam usahanya menyesuaikan diri dengan persekitaran.
Saya telah membuktikan bahawa saya memiliki kecerdasan muzik apabila
saya amat peka kepada nada, rentak, dan bunyi. Kebolehan ini menjadikan saya
pemain pancaragam yang amat berbakat di sekolah kerana mampu memainkan pelbagai
jenis alatan muzik.
Selain Teori Pelaziman Operan ini, perubahan
tingkah laku yang saya alami boleh dikaitkan dengan Pendekatan Teori Humanis.
Menurut Roger, teori ini menumpukan kepada manusia sebagai insan yang baik,
murni, dan sentiasa berusaha ke arah menyempurnakan kendiri, iaitu mengembangkan potensi
dalam diri. Oleh yang demikian, semua tingkah laku saya dalam situasi
ini turut didorong oleh pencapaian kesempurnaan kendiri.
2.2
Situasi Kedua
Saya kini menjejaki alam remaja,
iaitu pada usia 13 tahun.
Saya mula mencari identiti diri dengan memerhatikan identiti yang manakah
dirasakan amat menarik dan sesuai dengan diri saya. Pada mulanya saya bergaul
dengan kumpulan yang agak sosial dan sering melepak di
pasar raya. Tetapi lama-kelamaan saya sendiri merasakan kelakuan
sedemikian bertentangan dengan nilai
yang telah diterapkan oleh ahli keluarga saya.
Bimbang perkara yang lebih teruk akan berlaku, ibu
bapa saya telah menghantar saya ke sekolah berasrama. Di sini saya bertemu dengan Aida. Aida merupakan seorang pelajar
yang aktif di sekolah tersebut. Aida juga amat disenangi oleh guru dan
rakan-rakannya kerana sikapnya yang merendah diri, mudah mesra, dan mengambil
berat tentang orang lain.
Sikap Aida yang berhemah tinggi ini
berjaya mencuri perhatian saya dan saya merasakan inilah personaliti yang selama ini ingin dimiliki. Oleh
yang demikian, saya mencuba mendekati Aida dan akhirnya kami berdua menjadi
rakan karib dan berjaya dengan cemerlang di sekolah berkenaan.
2.2.1 Kaitan Pengalaman dengan Perspektif
Psikologi
Situasi kedua melibatkan saya dalam pembelajaran
informal. Pembelajaran informal merupakan perlakuan belajar yang terlaksana
secara tidak langsung, iaitu tanpa asuhan dan sukatan pelajaran. Pembelajaran
informal turut berlaku secara tidak sedar pada diri saya, iaitu dari
persekitaran melalui pemerhatian, perbualan, dan pengalaman dan pembelajaran
itu merupakan pembelajaran yang berterusan dan berlaku sepanjang hayat.
Tindakan segera ibu bapa memasukkan saya ke
sekolah berasrama merupakan tindakan yang terbaik bagi mengawal tingkah laku
yang tidak diingini. Di asrama, saya berkenalan dengan Aida yang amat menepati ciri-ciri yang disenangi oleh saya.
Bagi saya, Aida merupakan rol model yang dikagumi dan dicontohi kerana
bertepatan dengan keperluan sempurna kendiri. Situasi ini boleh dikaitkan
dengan Teori Pembelajaran Sosial Bandura. Teori Pembelajaran Sosial Bandura
mengatakan kebanyakan kelakuan manusia dipelajari melalui pemerhatian terhadap
permodelan. Dalam situasi ini, saya
melalui proses untuk meniru tingkah laku Aida berdasarkan empat langkah,
iaitu memberikan tumpuan, menyimpan dalam ingatan, mengingati kembali, dan
motivasi yang secukupnya untuk menghasilkan tingkah laku yang tertentu. Melalui
teori ini juga, perubahan tingkah laku boleh dikaitkan dengan Model
Determinisme Timbal Balik seperti yang
terdapat dalam Rajah 2.1.
Sebelum saya berkenalan dengan Aida, perlakuan
saya agak negatif dan terpesong daripada penerapan nilai oleh keluarga saya.
Perlakuan ini didorong oleh persekitaran, iaitu rakan sebaya yang mempunyai
tingkah laku yang suka melepak tetapi saya merasakan situasi ini amat
bertentangan dengan faktor kognitif yakni bertentangan dengan pegangan nilai
yang diterapkan oleh keluarga selama ini. Apabila menjejakkan kaki ke sekolah berasrama, perubahan
persekitaran berlaku. Pertemuan saya dengan Aida telah mengubah tingkah laku
yang bersesuaian dengan norma dan nilai yang afektif, iaitu merendah diri,
berketerampilan, berkebolehan dan mudah mesra. Oleh yang demikian, saya telah
berjaya mengikuti gaya tingkah laku Aida dan menjadi rakan baik Aida seterusnya
menjadi pelajar yang cemerlang di sekolah berkenaan.
Menurut Teori Psikoanalisis Sigmund Freud, manusia
dengan desakan naluri semula jadi yang
boleh merosakkan diri manusia sebagai individu dan tidak dapat menentukan arah
tujuan kehidupannya. Situasi inilah yang terjadi terhadap perubahan tingkah laku saya ketika usia remaja dalam lingkungan usia
13–18 tahun. Seterusnya Freud percaya bahawa perkembangan personaliti manusia
turut dipengaruhi oleh tiga elemen Id, iaitu Id, Ego dan Superego. Dalam
situasi ini, saya berada pada tahap Id, iaitu lebih mementingkan keseronokan dan merupakan satu gejala bawah sedar dan penuh
dengan orientasi yang berkehendakkan kepuasan. Disebabkan faktor ini, saya suka
bergaul dengan rakan yang suka melepak. Saya cuba menarik perhatian mereka
dengan meniru perlakuan negatif mereka semata-mata kerana faktor penemanan yang
memenuhi keperluan sebagai seorang remaja.
Tahap Ego merupakan satu elemen pada tahap sedar yang penuh dengan
persepsi yang inginkan kemajuan dan boleh menyesuaikan fungsinya mengikut
keadaan. Oleh yang demikian berlaku konflik dalaman dalam diri saya, iaitu
berlaku kekeliruan sama ada untuk mengikuti tingkah laku yang negatif itu
ataupun mengikut nilai yang sedia ada pada dirinya. Disebabkan untuk mencapai penyempurnaan
kendiri, saya cuba mengawal diri dan memilih untuk mengubah tingkah laku
negatif kepada positif mengikut pegangan nilai yang telah diterapkan oleh keluarga saya. Hal ini bertepatan dengan
tahap Superego dalam pemikiran tingkah laku psikoanalisis.
Selain itu, perubahan tingkah laku saya boleh juga
dikaitkan dengan Teori Perkembangan
Humanis yang dipelopori oleh Abraham Maslow (1968). Menurut beliau, keperluan
fisiologi, keperluan kasih sayang dan harga diri disebut keperluan kekurangan (deficiency needs) kerana
manusia akan bertindak untuk mencapainya sekiranya berkurangan. Setelah keperluan dipenuhi, barulah manusia
akan bermotivasi untuk memenuhi
keperluan kewujudan, iaitu ke arah untuk menyempurnaan kendiri, keperluan
mengetahui dan estetik. Bagi saya, setelah keperluan kasih sayang
(ibu bapa), fisilogi, penghargaan dipenuhi maka saya berusaha untuk mencapai
sempurna kendiri dengan menjadi individu yang berketerampilan dan berbakti
kepada ibu bapa, guru, dan masyarakat amnya. (Sila lihat Rajah 2.2)
2.2
Situasi Tiga
Kini saya sudah berumahtangga dengan seorang Pegawai
Polis berjawatan tinggi. Kami dikurniai seorang anak lelaki yang kini berumur
13 tahun bernama Hambali. Hambali merupakan seorang anak yang amat bijak.
Dalam mendidik anak, saya dan suami amat tegas dan selalu menggunakan dendaan dan
hukuman untuk membentuk disiplin anak kami. Disebabkan urusan kerja, perbualan
antara saya, suami, dan anak turut terbatas. Oleh yang demikian, Hambali
menjadi seorang yang agak pendiam dan pasif. Dia tidak mahu menonjolkan
diri dalam apa jua aktiviti di sekolah mahupun di dalam kelas. Hambali juga
kurang keyakinan diri dan sering dilihat berseorangan.
Namun Hambali amat bertuah kerana di sekolah, guru
kelasnya, iaitu Puan Fatimah sering memberikan perhatian dan penghargaan
kepada Hambali. Sikap Puan Fatimah yang sangat mengambil berat terhadap
perkembangan prestasi Hambali dan sentiasa memberikan Hambali peluang
menonjolkan diri di dalam kelas sedikit sebanyak telah menimbulkan satu
keazaman dan keberanian kepada diri Hambali bagi mendapatkan lebih perhatian
dan kasih sayang daripada Puan Fatimah. Hasilnya Hambali menjadi murid yang amat
disenangi oleh semua guru dan menjadi ketua pengawas ketika Hambali
berada di tingkatan lima di sekolah berkenaan. Secara tidak langsung, tingkah laku
Hambali turut disenangi oleh kami berdua. Dendaan dan hukuman daripada kami
sebagai ibu bapa mulai berkurangan kerana keinginan membentuk Hambali menjadi
manusia yang berguna kian tercapai.
2.3.1 Kaitan Pengalaman dengan Perspektif
Psikologi
Situasi yang ketiga ini lebih berfokuskan anak
saya, iaitu Hambali. Tingkah laku Hambali jelas dipengaruhi oleh cara asuhan
ibu bapa yang mengakibatkan Hambali berbeza daripada individu yang lain. Menurut Baumrind (dalam Santrock 2001), terdapat empat bentuk asuhan
keluarga, iaitu autoritarian, autoritatif, abaikan, dan indulgent. Huraian lebih lanjut terdapat dalam
Rajah 2.3 di bawah.
Hasil kajian mendapati tingkah laku Hambali yang pasif dan suka bersendirian terhasil
daripada didikan ibu bapa yang autoritarian. Saya dan suami sering
mengenakan hukuman dan dendaan kepada Hambali agar dia mematuhi dan menghormati
peraturan di dalam rumah kami. Selain itu, kesibukan kerja telah menghalang
komunikasi antara kami dan menjadikan Hambali seorang yang tidak pandai bersosial dan gagal menunjukkan inisiatif
dalam aktiviti di sekolahnya.
Namun begitu, tindakan guru kelasnya Puan Fatimah
yang peka dengan sikap Hambali mengubah
tingkah laku Hambali kepada individu yang lebih berkeyakinan tinggi dan
bermotivasi. Hal ini boleh dikaitkan dengan Pendekatan Humanis. Pendekatan Abraham Maslow ini berpendapat
bahawa manusia ialah individu bebas dan baik dengan potensi untuk berkembang
dan mempunyai sasaran untuk dicapai. Mengikut pendekatan ini, manusia sentiasa
aktif dan bukan menunggu untuk dirancang oleh orang lain.
Melalui pendekatan ini, Puan Fatimah memberikan
perhatian kepada murid yang mundur seperti Hambali dan berpendapat Hambali
perlu diberi perhatian dan kasih sayang sebagaimana yang dinyatakan dalam Hierarki Kehendak Manusia Maslow, iaitu manusia tidak pernah
berasa puas dengan apa jua yang telah dicapainya dan sentiasa mahu terus ke hadapan.
Puan Fatimah sanggup melayan Hambali dan bergaul dengan mesra serta menjadikan
Hambali itu sebagai individu dengan sabar. Apabila hal ini berlaku, maka
Hambali akan mempunyai hasrat untuk belajar seterusnya dapat meneroka dan
mencipta. Secara tidak langsung dapat meningkatkan minat Hambali untuk belajar
dengan baik.
Pendekatan Humanis ini
menitikberatkan perkembangan secara bebas dan bertujuan untuk membantu
menangani tekanan keluarga dan masyarakat. Cara ini menyebabkan pembelajaran menjadi lebih bermakna dan berupaya
menggembirakan Hambali.
Hasil
rangsangan daripada Puan Fatimah menunjukkan Hambali mampu bertindak sendiri
untuk menguasai pembelajaran tanpa memerlukan
arahan daripada guru atau ibu bapa tetapi ia bergerak dengan sendirinya. Melalui
tingkah laku yang ditunjukkan Hambali jelas, Hambali mendapat kepuasan sendiri dan hasil
yang akan diperoleh daripada tingkah laku itu akan menyeronokkan beliau dan akan mendatangkan satu kepuasan yang
maksimum.
3.0 Rumusan
Rumusan yang diperoleh daripada tugasan di
atas ialah dalam proses pembelajaran berlaku secara langsung mahupun tidak langsung,
iaitu secara formal, informal, dan
nonformal. Ketiga-tiga gaya
pembelajaran ini mampu mengubah tingkah laku seseorang individu seterusnya
memiliki ciri individu mengikut penyempurnaan kendiri.
Dalam seluruh kehidupan kita juga
pasti banyak pengalaman yang boleh mempengaruhi psikologi kita dan tanpa kita
sedari segala perubahan tersebut telah dikemukakan oleh pakar-pakar dan
ahli-ahli psikologi. Setiap pendekatan psikologi mempunyai kelebihan dan
kelemahan, namun setiap pendekatan ini banyak memberikan sumbangan kepada
penyelidikan dan kajian yang menuju ke arah kemajuan tingkah laku manusia.
Setelah diteliti dan difahami teori-teori oleh ahli psikologi seperti F. B
Skinner, E. L Thorndike, Sigmund Freud, Ivan Pavlov, Carl Rogers dan ramai lagi
maka dapatlah
kita lahirkan satu pendekatan yang bersepadu dengan menggabungkan teori-teori
tersebut.
Daripada ketiga-tiga situasi tersebut,
jelas menunjukkan bahawa amalan tingkah laku manusia banyak dipengaruhi oleh
rangsangan dalam persekitaran yang turut mempengaruhi perubahan tingkah laku
seterusnya menjadi ciri personaliti bagi individu. Jadi sebagai seorang guru,
kita perlu memahami dan mendalami
ilmu psikologi dalam pendidikan. Hal ini penting untuk merealisasikan Falsafah
Pendidikan Kebangsaan yang bertujuan melahirkan pelajar yang seimbang
dari segi jasmani, emosi, rohani, intelek dan sosial. Oleh itu, guru perlu
mengenali personaliti muridnya terlebih dahulu agar ia boleh disesuaikan dengan
kaedah dan objektif dalam proses pengajaran dan pembelajaran serta kebolehan
dan tahap perkembangan mereka.
Rujukan
Bates, M. (1970). Manusia
dan Alamnya Terjemahan DBP. Kuala
Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Ee Ah Meng (1996). Psikologi
Pendidikan 1: Psikologi Perkembangan (Semester 1). Kuala Lumpur: Fajar Bakti.
Mahmood Nazaar Mohamed
(1990). Pengantar Psikologi Satu Pengenalan Asas kepada Jiwa dan Tingkah Laku
Manusia. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Mohd
Salleh Lebar (1994). Asas Psikologi Perkembangan, Kuala Lumpur: Utusan
Publication.
Prof. Madya
Dr. Wan Zah Wan Ali, Prof. Madya Dr. Ramlan Hamzah & Dr. Rosini Abu (2009).
BEF2103 Psikologi Pendidikan. Meteor
Doc. .
Sharifah Alwiah Alsagoff (1987). Psikologi
Pendidikan 1. Longman Malaysia.
1.0 Pengenalan
2.0 Pengalaman pembelajaran
pertama (pembelajaran formal)
Cikgu Sejarah humanis yang melazimkan emosi dan
minat pelajar
2.1 Analisis
pengalaman pembelajaran
Teori Pelaziman
Pavlov; Teori Operan Skinner; Hukum Pembelajaran Thorndike
3.0 Pengalaman pembelajaran kedua
(pembelajaran informal)
Kecerdasan kinestetik ke arah penyempurnaan kendiri
3.1 Analisis
pengalaman pembelajaran kedua
Teori Pembelajaran Sosial, Teori
Kecerdasan Pelbagai Gardner
4.0 Pengalaman
pembelajaran ketiga (pembelajaran nonformal)
Kursus kejurulatihan yang menjayakan keyakinan dan kompetensi guru
4.1 Analisis
cerita pengalaman pembelajaran ketiga
Teori Pembelajaran Konstruktivis, Konsep Personaliti
5.0. Penutup
1.0. Pengenalan
Tugasan ini mengenai pengalaman pembelajaran. Pengalaman tersebut berdasarkan pembelajaran
formal, pembelajaran informal dan
pembelajaran
nonformal. Setiap
pengalaman tersebut dikaitkan aspek psikologi, iaitu berkaitan dengan Teori-teori Pembelajaran,
aspek kecerdasan, dan aspek personaliti.
Pembelajaran formal ialah pendidikan yang diterima secara
langsung dari institusi tertentu seperti sekolah, maktab, atau universiti. Pembelajaran formal juga merupakan pembelajaran
yang berasaskan sukatan atau kurikulum yang telah ditetapkan. Di samping itu,
pembelajaran formal dilaksanakan oleh guru-guru yang terlatih dan bertauliah.
Pembelajaran formal melibatkan penilaian pada setiap tahap yang dilalui dalam
bentuk formatif, sumatif, dan peperiksaan awam.
Pembelajaran informal (tidak formal) merupakan perlakuan
belajar yang terlaksana secara tidak langsung atau tidak sedar. Pelajar
mendapat pengetahuan daripada didikan dan asuhan ibu bapa di rumah, pergaulan dengan
rakan-rakan, menonton televisyen, mendengar radio, dan sebagainya. Pembelajaran
informal tidak mempunyai sebarang sukatan pelajaran. Semua pengetahuan dan
kemahiran didapati dan dikuasai melalui pengalaman yang diperoleh secara tidak
langsung. Pembelajaran informal tidak memerlukan guru terlatih atau pakar serta
tidak melibatkan sebarang penilaian.
Pembelajaran nonformal pula berbentuk pembelajaran yang berlaku
secara sampingan dan bertujuan menambah
dan melengkapkan pembelajaran formal. Biasanya pembelajaran seperti ini juga
memerlukan perancangan secara teliti. Pembelajaran nonformal juga dilakukan oleh
pendidik dan pakar-pakar tertentu. Antara contoh pembelajaran ini adalah melalui
kursus pendek, ceramah, forum, bengkel, dan sebagainya. Kandungan kursus
biasanya lebih mendalam dan berkaitan dengan kandungan pembelajaran formal.
2.0.
Pengalaman Pembelajaran Pertama (Pembelajaran Formal) [B]
Semasa saya
belajar di sekolah menengah, iaitu di Tingkatan 1, saya memang kurang meminati mata pelajaran Sejarah.
Pada pendapat saya, amat susah untuk memahami isi penting yang terdapat dalam
mata pelajaran tersebut. Apabila guru mata pelajaran Sejarah masuk ke kelas, saya berasa amat bosan kerana
tidak dapat mengikuti pembelajaran dengan sempurna. Saya tidak
memberikan tumpuan kepada mata pelajaran tersebut. Saya pernah didenda dan dimarahi kerana tidak dapat menjawab soalan dan
tidak menyiapkan latihan kerja rumah. Hal ini membuatkan saya semakin
tidak menyukai mata pelajaran Sejarah. Akibatnya, keputusan peperiksaan saya bagi mata pelajaran Sejarah amat teruk,
iaitu gred D. Saya begitu kecewa dengan pencapaian tersebut.
Perasaan risau bermain di fikiran saya kerana pada tahun pertama saya berada di
sekolah menengah pun, saya mencapai keputusan yang rendah bagi mata pelajaran
Sejarah, mungkin tahun yang berikutnya keputusan yang lebih teruk lagi akan
saya peroleh.
Namun, semasa saya berada di Tingkatan 2, sikap terhadap mata pelajaran Sejarah mula berubah. Saya mula meminati mata pelajaran Sejarah. Hal ini
disebabkan oleh Cikgu Zulkifli
yang mengajar saya mata pelajaran tersebut. Cikgu Zulkifli sangat prihatin terhadap setiap pelajar. Beliau mengajar
dengan begitu bersungguh-sungguh. Jika terdapat perkara yang kurang
difahami, beliau akan menerangkannya semula sehingga pelajar memahaminya.
Pendekatan yang digunakan oleh beliau semasa mengajar mudah difahami.
Selain itu, sikap peramah dan mesra yang ada
pada Cikgu Zulkifli juga membuatkan saya berasa selesa untuk berkomunikasi
dengannya. Beliau
juga selalu memberikan nasihat kepada saya dan rakan-rakan supaya sentiasa
rajin dalam pelajaran. Beliau juga turut memberikan
motivasi kepada saya dan rakan-rakan supaya lebih berkeyakinan untuk
menghadapi peperiksaan. Semasa mengajar, Cikgu Zulkifli pandai menarik minat
pelajar melalui unsur jenaka atau kecindan yang ada padanya.
Selain itu, Cikgu Zulkifli banyak menggunakan teknik soal
jawab. Apabila beliau bertanyakan soalan kepada pelajar dan pelajar
tersebut dapat menjawabnya dengan betul,
maka beliau akan berkata ‘bagus’ kepada pelajar
tersebut. Cikgu Zulkifli juga suka mengadakan kuiz selepas tamat bab yang
diajarkan. Beliau berbuat demikian untuk mengukuhkan lagi pemahaman pelajar
tentang tajuk yang telah dipelajari. Kumpulan yang mendapat markah tertinggi
akan diberikan hadiah. Apa yang menarik, kumpulan saya ialah kumpulan yang
paling banyak memenangi kuiz yang diadakan itu. Selain itu, selepas sesuatu
ujian dijalankan, Cikgu Zulkifli juga akan memberikan hadiah kepada pelajar yang mendapat markah yang tertinggi.
Cikgu Zulkifli juga akan mendenda pelajar yang memberikan jawapan yang salah setiap kali
latihan atau ujian. Dendaannya ialah membuat
pembetulan dengan menulis atau
menyalin sebanyak lima kali jawapan bagi setiap kesalahan yang dibuat. Hal ini
membuatkan saya dan rakan-rakan berusaha
untuk menjawab soalan dengan betul
pada setiap kali latihan dan ujian bagi mengelak daripada didenda.
Perkara yang paling tidak dapat saya lupakan ialah
apabila Folio Sejarah saya dipilih antara yang tertinggi semasa di Tingkatan
2. Folio saya juga dipamerkan di perpustakaan sekolah untuk rujukan
pelajar-pelajar lain. Saya amat gembira dengan keputusan tersebut. Situasi ini membuatkan
saya terus meminati mata pelajaran Sejarah. Hasilnya, saya berjaya memperoleh gred A dalam peperiksaan Penilaian
Menengah Rendah (PMR) bagi mata pelajaran Sejarah. Saya mengucapkan
terima kasih kepada Cikgu Zulkifli kerana mengajar dan membimbing saya sehingga mencapai kejayaan.
2.1. Analisis Cerita dari Perspektif Psikologi
Berdasarkan situasi yang saya alami, pengalaman
pembelajaran boleh diteliti dari aspek Teori Pembelajaran Behaviouris dan
Pendekatan Humanis.
2.2.
Teori Pembelajaran Behaviouris
2.2.1 Teori
Pelaziman Klasik Pavlov
Mengikut
teorinya, setiap rangsangan menimbulkan gerak balas. Pavlov mengatakan
bahawa pembelajaran berlaku akibat daripada kaitan rangsangan dan gerak balas.
Sesuatu rangsangan yang berkaitan dengan
rangsangan yang lain akan mendatangkan pembelajaran. Pembelajaran yang berlaku kerana perkaitan antara
dua rangsangan dinamakan pelaziman.
Berdasarkan
cerita, cara Cikgu Zulkifli mengajarkan mata pelajaran Sejarah adalah menarik,
maka saya akan memberikan perhatian di dalam bilik darjah. Rangsangan yang
pertama ialah sikap Cikgu Zulkifli dan rangsangan yang kedua ialah cara mengajar yang menarik. Oleh
kerana perkaitan antara dua rangsangan ini adalah positif, pembelajaran atau
gerak balas positif berlaku (saya akan memberikan perhatian). Tingkah laku
memberikan perhatian ini akan dilazimkan, iaitu saya akan terus memberikan
perhatian apabila Cikgu Zulkifli mengajar Sejarah.
Pembelajaran berkesan akan berlaku jika guru dapat
membantu murid-murid mendiskriminasi jenis rangsangan
yang perlu diberi tumpuan. Contohnya, Cikgu Zulkifli akan memberikan penjelasan
dengan bersungguh-sungguh bagi memberitahu pelajar objektif spesifik yang perlu
dikuasai dalam mata pelajaran Sejarah.
Maka saya akan memberikan perhatian
yang lebih kepada maklumat yang penting berkaitan dengan pelajaran. Hal ini
menunjukkan bahawa saya dapat membuat
diskriminasi antara maklumat penting
dan yang kurang relevan.
2.2.2 Teori Pelaziman Operan Skinner
Burhrhus Frederic Skinner bersependapat dengan Pavlov, tetapi menyatakan bahawa perlakuan
harus diperhatikan dalam jangka masa
yang panjang dan membentuk perlakuan yang kompleks daripada perlakuan
yang mudah. Teori B. F.
Skinner merupakan teori rangkaian yang berasaskan rangsangan dan gerak balas.
Skinner akan menjelaskan bahawa peneguhan positif dan peneguhan
negatif.
Peneguhan
positif memberikan
sesuatu ganjaran setelah perlakuan itu ditunjukkan, yang menyebabkan perlakuan
itu diulangi atau diperkuatkan lagi. Antara contoh peneguhan positif yang
diberikan adalah kata-kata pujian selepas pelajar melakukan sesuatu kerja atau
menjawab soalan, memberikan senyuman,
menepuk bahu pelajar, memberikan hadiah, dan sebagainya. Contoh yang dapat
dilihat berdasarkan cerita yang dianalisis ialah Cikgu Zulkifli memberikan pujian
dan berkata ‘bagus’ kepada pelajar yang berjaya menjawab soalan yang dikemukan
oleh beliau. Selain itu, Cikgu Zulkifli juga akan memberikan hadiah kepada pelajar yang mendapat markah yang tertinggi
dalam peperiksaan. Secara tidak langsung, apabila saya menerima pujian dan
hadiah daripada Cikgu Zulkifli telah mendorong lagi usaha untuk terus mencapai
kejayaan.
Peneguhan
negatif ialah
rangsangan serta merta yang tidak selesa atau yang menyakitkan yakni diberikan
selepas sesuatu tingkah laku ditunjukkan. Berdasarkan cerita yang dianalisis,
tindakan Cikgu Zulkifli yang akan mendenda pelajar dengan meminta
pelajar membuat pembetulan dengan cara menyalin semula soalan yang
salah sebanyak lima kali bagi setiap kesalahan telah menyebabkan saya berusaha
untuk menjawab dengan betul agar tidak dikenakan denda tersebut.
Tindakan saya (menjawab soalan dengan berhati-hati) dapat mengelak daripada
rangsangan yang tidak diingini membuat pembetulan yang banyak).
2.2.3 Teori Pelaziman Operan Thorndike
E. L Thorndike merupakan ahli behaviouris pertama yang mengemukakan
konsep pelaziman operan. Thorndike telah menyarankan bahawa pembelajaran manusia
dikawal oleh hukum tertentu yang disebut sebagai Hukum Pembelajaran. Hukum-hukum
dibahagikan kepada tiga, iaitu Hukum Kesediaan, Hukum Latihan, dan Hukum Kesan.
Berdasarkan cerita yang dianalisis, terdapat Hukum Latihan. Sebagai
contoh , Cikgu Zulkifli yang memberikan latihan
yang berulang-ulang tentang tajuk yang telah dipelajari dalam bentuk kuiz secara berkumpulan.
Hukum Latihan ini menyatakan bahawa sesuatu tingkah laku akan diteguhkan
melalui aplikasi. Jadi, perbincangan kumpulan merupakan aplikasi latihan untuk
pemahaman dan penguasaan terhadap tajuk yang dipelajari.
2.3.4 Pendekatan Humanis
Pendekatan Humanis telah diasaskan oleh Abraham
Maslow dan Carl Rogers. Mereka berpendapat pembelajaran manusia
bergantung kepada emosi dan perasaannya. Abraham Maslow telah menghuraikan bahawa
manusia perlu memenuhi keperluan peringkat asas atau fisiologi terlebih dahulu
sebelum timbul keperluan lain. Contoh keperluan fisiologi ialah air, udara,
makanan, dan lain-lain. Keperluan seterusnya ialah keperluan keselamatan (iaitu murid dan guru berasa dilindungi dan
tidak terancam), keperluan kasih sayang daripada ibu bapa dan rakan sebaya), keperluan
diberi penghormatan apabila berjaya dan akhirnya ke arah menyempurnakan kendiri apabila seseorang itu ingin memenuhi
potensi diri hingga ke tahap maksimum. Rajah di bawah menunjukkan Hierarki Keperluan
Manusia Maslow.
Berdasarkan cerita, sikap mesra dan peramah
Cikgu Zulkifli membuat saya berasa disayangi dan dihargai. Hal ini
membuatkan perasaan dan emosi saya sentiasa bersedia dan berada dalam
keadaan yang positif apabila belajar di dalam kelas. Apabila Cikgu Zulkifli memberikan
pengiktiran hasil folio saya dengan mempamerkannya di perpustakaan, saya
berasa dihargai dan menimbulkan keinginan untuk terus berjaya.
3.0 Pengalaman Pembelajaran Kedua (Pembelajaran
Informal)
Semasa
di Tingkatan 4, saya amat meminati
sukan bola sepak. Saya bertekad untuk mewakili pasukan sekolah saya dalam
pertandingan. Apabila ada perlawanan bola sepak yang disiarkan di
televisyen, saya akan sentiasa menontonnya. Selain itu, saya juga sering menyaksikan perlawanan bola sepak yang
dilangsungkan di stadium bersama dengan abang saya. Oleh kerana terlalu minat, saya juga
sering membeli majalah yang
berkaitan dengan bola sepak.
Ketika menonton perlawanan bola sepak, saya
akan meneliti dan berfikir tentang cara untuk bermain bola sepak dengan baik.
Saya dapat melihat cara
menendang bola, menahan bola, menggelecek bola, dan sebagainya. Begitu juga
ketika membaca majalah bola
sepak, saya akan merujuk panduan
untuk lebih memahami secara teori bagaimana sesuatu kemahiran permainan bola
sepak itu boleh dikuasai.
Semasa sesi
pemilihan pemain untuk mewakili pasukan
sekolah diadakan, saya telah hadir dan menjalani sesi pemilihan
tersebut. Segala kemahiran
tentang permainan bola sepak telah diuji dan dinilai oleh jurulatih pasukan
sekolah. Saya telah cuba melakukan
kemahiran tersebut seperti yang pernah dilihat di televisyen. Saya melakukan semua kemahiran
tersebut dengan bersungguh-sungguh. Akhirnya, saya terpilih untuk mewakili pasukan bola sepak sekolah bagi kategori
bawah 18 tahun. Saya berasa sungguh gembira dan berharap dapat bermain dengan
baik seperti pemain-pemain yang hanya dilihat oleh saya di televisyen dan di
stadium sebelum ini.
3.1 Analisis Cerita dari Perspektif Psikologi
Berdasarkan
situasi yang dialami, pengalaman pembelajaran boleh dijelaskan dalam aspek
Teori Pembelajaran Sosial dan Aspek Kecerdasan, iaitu Teori Pelbagai Kecerdasan
Gardner.
3.1.1 Teori Pembelajaran Sosial
Teori
Pembelajaran Sosial merupakan Teori Kognitif Sosial (Bandura, 1986). Menurut
teori ini, kelakuan manusia saling bertindak antara kognitif, kelakuan dan ejen penentu persekitaran.
Secara khusus, Teori Pembelajaran Sosial ini mengatakan bahawa kebanyakan
kelakuan manusia dipelajari melalui pemerhatian
terhadap permodelan. Melalui proses memerhati orang lain, seseorang
individu membentuk satu idea bagaimana kelakuan dilaksanakan dan apakah
kesannya.
Sebagai contoh, saya berfikir bagaimana cara untuk bermain
permainan bola sepak melalui
pemerhatian semasa menonton televisyen atau di dalam stadium. Cara saya
berfikir itu adalah kognitif manakala televisyen
ialah ejen persekitan yang membantu saya mengetahui cara untuk bermain
bola sepak.
3.1.2 Teori Pelbagai Kecerdasan Gardner
Gardner
(1983) percaya bahawa kecerdasan melibatkan kebolehan seseorang untuk menyelesaikan masalah atau
mencipta sesuatu hasil kerja
dalam konteks budayanya. Gardner juga telah mengenal pasti sembilan jenis kecerdasan
yang diperlukan oleh seseorang untuk menyelesaikan masalah atau menghasilkan
produk. Kecerdasan-kecerdasan tersebut ialah kecerdasan logik–matematik,
bahasa–linguistik, muzikal, visual ruang–spatial, kinestetik–badan,
interpersonal, intrapersonal, naturalis, dan eksistensialis.
Berdasarkan cerita, saya mempunyai kecerdasan kenestetik–badan.
Kecerdasan ini melibatkan penggunaan tubuh untuk menyelesaikan masalah,
mencipta sesuatu serta menyatakan idea dan perasaan. Pelajar yang berkecerdasan
kinestetik–badan mempunyai beberapa ciri seperti menyukai aktiviti sukan,
menyukai aktiviti-aktiviti yang mencabar, dan bijak meniru tingkah laku orang
lain. Sebagai contoh, saya meminati sukan bola sepak, maka saya berusaha untuk
mempelajari permainan bola sepak dengan meniru aksi serta kemahiran yang
dilihat di televisyen, stadium, dan majalah. Hal ini menunjukkan pergerakan kaki saya ialah penggunaan tubuh manakala cara saya mengawal bola adalah penyelesaian masalah.
4.0
Pengalaman Pembelajaran Ketiga (Pembelajaran
Nonformal)
Semasa
saya mula berkhidmat sebagai seorang guru, saya telah ditugaskan untuk melatih
pasukan sekolah dalam permainan bola sepak. Memang saya akui saya amat berminat
untuk melatih pasukan sekolah disebabkan saya sendiri pernah mewakili pasukan
bola sepak sekolah ketika di sekolah menengah dahulu. Namun untuk melatih
pemain mengikut cara yang betul tentang permainan bola sepak amatlah susah.
Saya tidak mengetahui teknik melatih dengan betul bagi permainan bola sepak. Pelbagai
masalah saya hadapi semasa mula-mula melatih pemain-pemain. Situasi ini
membuatkan saya berasa risau apabila setiap kali tiba masa latihan diadakan.
Sebulan
kemudian, saya telah terpilih untuk mengikuti Kursus Awalan Kejurulatihan Bola Sepak yang dianjurkan
oleh Kementerian Pelajaran Malaysia dengan kerjasama Persatuan Bola Sepak
Malaysia (FAM). Kursus tersebut telah berlangsung selama lima hari. Saya telah
didedahkan teknik dan cara yang betul dalam melatih pemain dalam sukan bola
sepak.
Saya
dapat berkongsi pengalaman dengan peserta-peserta lain yang mengikuti kursus
tersebut. Fasilitator kursus tersebut merupakan bekas
pemain Malaysia, iaitu M. Karathu. Beliau telah menerangkan cara yang terbaik
untuk melatih kemahiran-kemahiran asas permainan bola sepak. Semua kemahiran
asas mesti melalui kaedah ansur maju yang betul. Semua peserta juga didedahkan cara untuk memotivasikan
pemain dengan baik. Peserta-peserta
juga akan membuat latihan amali untuk pemahaman yang lebih jelas tentang cara
untuk melatih pemain. Hal ini membuatkan semua peserta perlu berbincang dan
berkongsi idea semasa latihan amali dijalankan. Selain itu, fasilitator juga
banyak memberikan motivasi
kepada peserta-peserta untuk menjadi jurulatih yang baik.
Saya telah menggunakan teknik yang dipelajari semasa berkursus untuk melatih
murid-murid saya. Saya juga selalu memberikan motivasi dan mengamalkan
sikap terbuka serta memahami pelajar mengikut kebolehan masing-masing.
Pemain-pemain amat seronok apabila datang mengikuti latihan. Kebimbangan
tentang cara melatih murid dalam
permainan bola sepak telah dapat diatasi hasil daripada menghadiri kursus
tersebut. Beberapa bulan kemudian, hasil daripada teknik latihan yang saya
ajarkan itu dapat difahami dan dikuasai oleh pemain-pemain. Dalam pertandingan
yang telah disertai, pasukan sekolah saya telah berjaya mencapai kejayaan.
Semua ini disebabkan oleh pendedahan dan teknik yang diterima semasa mengikuti
kursus kejurulatihan bola sepak yang diikuti tersebut.
4.1 Analisis Cerita dari Perspektif Psikologi
Berdasarkan
situasi yang dialami oleh saya, pengalaman pembelajaran boleh dijelaskan dalam
aspek Teori Pembelajaran Konstruktivisme
dan aspek personaliti.
4.1.1 Teori Pembelajaran Konstruktivis
Teori Pembelajaran Konstruktivis memberi
fokus kepada aspek pembinaan ilmu dan menggalakkan pemikiran kritis dan
kreatif. Pembelajaran terbentuk hasil daripada pembinaan pengetahuan berdasarkan
pengalaman.
Pembelajaran juga terbina hasil pencantuman maklumat dengan pengetahuan sedia
ada. Menurut Borich dan Tombari (1997), pendekatan pembelajaran konstruktivisme
ialah pendekatan pembelajaran yang
menyediakan peluang kepada pelajar untuk membina kefahaman terhadap
perkara yang dipelajari dengan mewujudkan jaringan atau hubungan (dalam minda)
antara idea dan fakta yang sedang dipelajari.
Sebagai contoh, saya dan peserta-peserta
kursus yang lain berkongasi idea melalui aktiviti amali permainan bola sepak. Aktiviti amali dalam kumpulan ini akan memberikan peluang kepada peserta untuk
memberikan pendapat seterusnya dapat membina
kefahaman tentang apa jua yang dipelajari dalam permainan bola sepak. Perkongsian pengalaman juga membantu
menguatkan kefahaman (dalam minda) saya tentang kursus yang telah dihadiri itu.
Selain itu, cara saya melatih murid dengan
pengetahuan kemahiran bola sepak yang sedia ada pada saya dan maklumat yang
peroleh dari kursus telah mewujudkan pembelajaran yang baik kepada
pemain-pemain. Hal ini menunjukkan pencatuman antara pengetahuan sedia ada dan
maklumat baharu dalam pembelajaran.
4.1.2 Personaliti
Menurut Abdul Majid (1997), personaliti ialah perkaitan
antara pemikiran, emosi, dan perasaan dengan perlakuan manusia.
Personaliti menggambarkan sifat keperibadian seseorang. Personaliti dikaitkan
dengan perwatakan. Personaliti seseorang boleh dikaji melalui tingkah laku,
percakapan, dan cara menyelesaikan masalah. Sementara itu, Murugian (1996) pula
telah menghuraikan personaliti sebagai perwatakan yang lahir daripada diri
seseorang tanpa dipengaruhi oleh faktor persekitaran.
Terdapat tiga jenis personaliti mengikut Carl Jung. Personaliti
tersebut ialah ekstrovert, introvert, dan ambivert. Berdasarkan cerita yang
dianalisis, personaliti yang saya miliki
ialah personaliti ekstrovert.
Personaliti
Ekstrovert
Seseorang yang mempunyai personaliti ekstrovert mempunyai
sifat suka bergaul, cepat mengeluarkan pendapat, mudah mesra, dan lebih
bersikap terbuka. Sikap ini mendorong keyakinan
individu tersebut dan orang lain dalam menghadapi sesuatu. Sebagai
contoh, sikap saya yang bersifat terbuka semasa latihan
menyebabkan saya mudah untuk melatih
pemain dalam kemahiran bola sepak. Hasilnya pemain dapat memahami dan
menguasai permainan bola sepak. Oleh itu, faktor personaliti eksrovert yang
dimiliki oleh saya mempengaruhi kejayaan pemain pasukan bola sepak sekolah
saya.
5.0
Penutup
Daripada pengalaman pembelajaran formal, informal dan
nonformal yang diceritakan, dapatlah dirumuskan bahawa pembelajaran
tersebut amat memberikan kesan kepada kehidupan seseorang individu. Kaitan cerita
atau pengalaman pembelajaran dengan aspek psikologi, iaitu seperti teori-toeri,
aspek kecerdasan dan aspek personaliti jelas menunjukkan bahawa ia amat berguna
kepada semua guru. Semua guru perlu mengetahui teori-teori agar dapat memahami tingkah
laku seseorang pelajar. Setiap
individu dilahirkan mempunyai tingkah laku yang berbeza-beza. Oleh itu, guru
adalah perlu menguasai aspek yang berkaitan dengan psikologi.
Refleksi
Semasa mula-mula mendapat tajuk tugasan ini, kami
dapati soalan ini amat mencabar. Kami perlu mengingati pengalaman pembelajaran
yang pernah dilalui. Kemudian perlu mengaitkannya dengan aspek psikologi. Kami
berasa tiada keyakinan untuk membuat tugasan kerana kurang memahami aspek yang
berkaitan psikologi iaitu teori
pembelajaran, perbezaan individu, dan personaliti. Walaupun begitu, kami tetap
berusaha untuk memghasilkan hasil kerja yang baik.
Semasa kami mula membuat cerita tentang pengalaman
pembelajaran, dapatlah kami mengimbas semula peristiwa-peristiwa yang telah
dilalui. Untuk mengaitkan pengalaman pembelajaran tersebut dengan teori, kami
keliru untuk mentafsirkan apakah teori yang sesuai dengan pengalaman kami itu. Apabila memahami
teori mana yang sesuai, barulah kami dapat membuat tugasan bahagian dua, iaitu
kaitan cerita dengan aspek psikologi.
Setelah menyiapkan tugasan, barulah kami faham
tentang teori pembelajaran, perbezaan individu dan personaliti. Sememangnya,
Dr. Tan ialah individu yang banyak membantu
kami tentang Teori-teori Pembelajaran. Kami amat menghargai beliau. Kami
beranggapan bahawa Dr. Tan mengamalkan Teori-teori Pembelajaran dalam dirinya.
Beliau menerapkan Teori Humanis dengan pandai mengambil hati pelajar semasa
belajar di dalam kelas. Beliau juga mengamalkan Teori Behaviouris, iaitu banyak
memberikan peneguhan. Selain itu, Dr. Tan juga banyak menerapkan Teori Kognitif,
iaitu melalui teknik soal jawab. Akhir sekali, melalui tugasan ini juga dapat
membantu kami dalam menjawab solan peperiksaan dan mengamalkannya dalam
pengajaran di sekolah nanti.
Rujukan
Mok Soon
Sang (2003). Ilmu Pendidikan Untuk KPLI: Psikologi Pendidikan
& Pedagogi. Subang Jaya: Kumpulan Budiman.
Mok Soon
Sang (2003). Ilmu Pendidikan Untuk KPLI:
Profesionalisme Keguruan Sekolah Rendah. Subang Jaya: Kumpulan Budiman.
Prof.
Madya Dr. Wan Zah Wan Ali, Prof. Madya
Dr. Ramlah Hamzah & Dr. Rosini Abu (2009). HBEF2103 Psikologi Pendidikan. Universiti Terbuka Malaysia (OUM).
Pusat
Perkembangan Kurikulum (1997). Pembelajaran
Masteri. Kuala Lumpur: Kementerian Pelajaran Malaysia.
Ramlan
Hamzah & Lily Mastura Harun, PhD (2006). Panduan Ulangkaji Psikologi Pendidikan untuk Prasarjana Muda dan Kpli,
Kuala Lumpur: Kumpulan Budiman .
Ragbir
Kaur (2005). Panduan Ulangkaji
IlmuPendidikan untuk KPLI Sekolah Rendah dan Sekolah Menengah. Kuala
Lumpur: Kumpulan Budiman.
Pelbagai Teori Perkembangan dan Pembelajaran
dalam ilmu psikologi telah digunakan
untuk analisis pengalaman di atas. Antaranya adalah:
(i) Teori
Behaviouris―yang dipelopori oleh Pavlov, Watson, Skinner, dan Thorndike.
Ahli psikologi aliran behaviouris berpendapat bahawa hampir semua tingkah laku
manusia ialah hasil daripada perkara yang dipelajari. Justeru, tingkah laku
manusia boleh diramal, dikawal, dan diubah berpandukan penggunaan peneguhan
mahupun pelaziman.
(ii)
Teori Permodelan Sosial―yang dimajukan oleh
Bandura menerangkan impak amalan ibu bapa dan guru terhadap kewujudan tingkah
laku dalam diri anak dan anak murid. Lihat cerita “Bapa borek anak rintik dalam
karier mengajar tuisyen” oleh Lim dan “Perubahan
tingkah laku melepak dalam diri seorang remaja” hasil asuhan yang dialami oleh
Puteri yang turut memperlihatkan impaknya ke atas anak yang suka melepak .
(iii)
Teori Keperluan Humanis oleh Maslow―yang menerangkan keperluan manusia secara
psikologi terhadap kasih sayang dan penerimaan sosial, termasuk diberi hormat
dan penghargaan. Analisis terhadap pengalaman diri oleh Rosni mengenai pengaruh
“Cikgu Sejarahnya yang humanis dalam melazimkan emosi dan minatnya
terhadap pembelajaran Sejarah” yang turut mewujudkan motivasi intrinsik dalam diri pelajar ke arah
penyempurnaan kendiri.
(iv)
Teori Konstrutivis―yang menerangkan
pembelajaran berkesan hanya akan wujud sekiranya pelajar diberi peluang
memainkan peranan sebagai Active learner
dan guru sebagai pemudah cara. Proses pembelajaran adalah bersifat inkuiri dan
berasaskan pengalaman langsung dengan menghubungkaitkan dengan pengetahuan
sedia ada. Ciri utama pendekatan
konstruktivis ialah bersifat Head-on dan
Hands-on. Justeru kursus dan bengkel
yang dikendalikan secara Hands-on dan
Head-on oleh pakar dalam
kejurulatihan telah menyumbang kepada zahirnya keyakinan
dan keterampilan dalam diri Cikgu Kamarudin, termasuk kompetensi beliau dalam melaksanaan tugasnya
sebagai jurulatih yang lebih
profesional.
Selain itu,
pelbagai konsep dan Teori Psikologi telah digunakan untuk menganalisis
pengalaman di atas. Antaranya adalah Teori Psikoanalisis
saranan Sigmund Freud, Teori Kecerdasan Pelbagai yang dikemukan oleh Howard
Gardner, termasuk Jenis Personaliti
Ekstrovert dan Introvert oleh Carl Jung.